yang datang meneman

Thursday 18 October 2012

KEHIDUPAN

indah nya hidup bila di kelilingi oleh orang-orang yang kita sayang .
indah nya hidup bila apa yang kita inginkan menjadi kenyataan .

ini lah aku . terlalu banyak benda yang aku ingin kan . impian dan harapan . terlalu banyak bukan ? bukan aku saja . malah kamu juga . kita semua punya keinginan . kita semua punya kemahuan . sama . kita sama . 

aku pernah jatuh . jatuh ke tempat yang paling bawah . sampaikan aku sukar untuk berdiri semula . aku bangun . bertatih , merangkak dan kemudian berdiri sendiri . semangat hampir hilang . semangatku hampir tiada . aku mula putus asa . aku tidak menharapkan apa-apa . aku malu . malu pada semua . terutama kepada dia .

bila ku ingat semula langkah perjuangan ku , tidak setimpal dengan apa yang aku dapat pada penghujung penantian ku . aku resah . gelisah . takut . malu . kecewa sudah tentu . namun , aku tetap cuba . cuba untuk kuat . cuba untuk bangun . dan cuba untuk senyum semula .

*walaupun pada awalnya sukar . sungguh*

dan akhirnya . dia muncul . menghulurkan tangan untuk ku gapai . untuk ku bertaut .dia istimewa . sungguh . teramat istimewa buat ku . entah mengapa ku rasa ada satu perasaan asing yang muncul dalam diri tatkala dia mula mencuba untuk meluahkan rasa .

namun , aku diam . tak mahu berkata apa . aku diamkan segala apa yang dia katakan . aku diamkan segala apa yang dia lakukan . aku senyum . hanya ucapan 'terimakasih' yang mampu ku katakan . aku malu . sangat malu . sungguh .

kesungguhan nya , kesabaran nya dan ketekunan nya buat aku terpaku . dia kenalkan aku dengan salah seorang sahabat baiknya . aku lihat . merenung . dan menilai . kadang aku diam . dan kadang aku bercerita . dia pemalu . sungguh . malu untuk bercerita . dan malu untuk berkata apa-apa . terutama di hadapan ku .

persahabatan mereka akrab . kukuh . sungguh ! aku rasa cemburu . namun ku diamkan .aku bukan sesiapa . akhirnya , aku cuba untuk menerima . aku terima segala kekurangan yang ada pada diri nya . aku terima segala kelebihan yang ada pada diri nya .

syukur . dia sangat memahami . dia sangat mengerti . aku kagum dengan segala kesungguhan nya . namun , kebahagiaan itu tidak lama . kami terpisah . dia perlu berjuang . untuk memegang segulung ijazah kelak . bergelumang dengan buku-buku , assignment yang belambak-lambak . sungguh . aku malu . aku juga ingin menjadi seperti dia .

kerdil . terasing . itulah perasaan saat ini . namun , dia tetap menerima . selalu memberi dorongan . menghapus duka . memberi gelak dan tawa . walaupun kadangkala aku sukar untuk mengerti keadaan nya .

gaduh . itulah yang akan terjadi . tapi tidak lama . dia mencuba . mencuba perbaiki segalanya . aku malu . sekali lagi . kematangan nya dalam menguruskan semua hal buat aku jadi malu . sungguh .

aku mula mencuri semangat nya . aku mula untuk perbaiki diri . dia memberi  semangat . dia beri dorongan . kadang memarahi dan kadang menasihati .

bila ku sendiri aku mula berfikir . itu ini . terlalu banyak . buntu . itulah akhirnya . kadang ku suarakan . kadang ku diamkan . dia mengerti .

aku bangkit . aku bina semula kekuatan . aku mula berjalan . berlari . dan berjalan semula . jauh . terlalu jauh . aku cuba untuk membina impian ku yang dulunya sudah hilang . dia tetap ada di sisi . memberi kata-kata semangat untuk aku terus berjuang . dia akan menanti . dan setia menanti .

*TERIMA KASIH*
pinjamkan aku semangat itu . pinjamkan aku kekuatan itu . moga aku bisa lalui saat-saat ini . aku tahu kau mengerti . aku tahu kau memahami . terima kasih :') 

kehidupan . kadang kita akan berada di atas . dan kadang kita akan berada di bawah . hidup umpama putaran roda . tak selalu nya kita akan merasa senang . dan tak selalunya kita akan merasa susah .

tak semua punya rezeki yang sama . mungkin rezeki untukku di tempat lain . bukan di situ . ALLAH perancang maha hebat bukan ?? tak semua orang akan lalui saat-saat ini . aku bersyukur . kerana ada manisnya di sebalik rancangan kehidupan ni . aku akan tetap di sini . memulakan langkah sekali lagi untuk menggenggan impian yang dulunya hampir musnah . 

doakan aku moga aku bisa . aku juga turut sama mendoakan kalian . moga kita selalu berada di bawah lingkungan keredhaan NYA . aamiin :)


aku akan tetap disini . tersenyum . lagi dan lagi . terimakasih kalian :')
 




1 comment: