yang datang meneman

Thursday 25 October 2012

TAKZIAH ...

assalamualaikum .

kalian pernah merasai kehilangan ? kehilangan seorang sahabat yang amat memahami diri dan jiwa kalian ? memahami setiap gerak geri kalian ? memahami setiap sudut nurani kalian ?

ya . aku merasa kehilangan . Arwah Nurfazila Biddin . ya . dia seorang sahabat yang baik . walaupun aku denganya tak lah seberapa rapat mana namun tulus ku katakan , aku menyayangi nya .  masih terasa kehilangan nya .

bohong jika aku katakan aku sudah boleh menerima ketiadaan nya .sungguh , sunyi rasanya . kosong .

aku tau , aku bukan lah kawan yang paling rapat dengannya . meskipun begitu , aku tahu , aku pernah menjadi pendengar setia kepada masalah nya . aku mengerti setiap langkah perjalanan nya . walaupun dia tidak pernah tahu .

arwah meninggalkan kami dengan seribu satu kenangan . aku pasti , sahabat sahabat aku yang lain turut berduka cita dia atas pemergian arwah . berita ini ku terima di awal subuh lagi . azan baru saja di laungkan . memuji kebesaran yang Maha Esa .

sungguh . subuh itu aku bermimpi . ku lihat wajah kudus nya . ku masih ingat senyuman yang dia ukirkan . manis . indah di pandangan mata hitam ku . tapi , bila aku terjaga dari mimpi lena ku , aku merasa sesuatu yang asing . aku bangun . mencapai handphone yang ada di sebelah kiri ku . aku tekan kunci merah itu . aku buka pesanan yang tertera di kaca skrin telefon itu . mesej itu ku baca berulang kali . sama ada percaya atau tidak .aku terkedu . sungguh . air jernih mula membasahi pipi .aku menyeka perlahan lahan . aku ingin kan kepastian . aku mula menaip selaju dan sepantas mungkin . ingin kepastian daripada sahabat lain . ya . mereka turut mengatakan hal yang sama .

aku menangis semahu nya . teringat pesanan yang terakhir dari nya . dia memohon maaf andai ada silap dan salah . sungguh . aku tak berdendam . itu cuma cerita lama yang dah pun aku lupakan .

kehilangan . masih terasa . aku masih tak boleh menerima hakikat itu namun apa lah dayaku . aku juga hambaNYA . perlu meneruskan kehidupan ku . yang pergi tetap akan pergi . dari DIA kita datang , kepada NYA juga kita kembali .

kau sentiasa segar dalam ingatan kami semua . masih terasa kau bersama kami . bercanda tawa , menangis semahunya . kami sayang , namun ALLAH lebih menyayangi . DIA mahu kau berhenti menahan derita yang selama ini kau diamkan . kami tahu walaupun kau tak pernah luahkan . kami tau kau sorang hamba ALLAH yang redha akan setiap ketentuan . namun , ajal sudah menjemput mu pulang bertemu kekasih hati yang abadi dan hakiki .

doa kami selalu mengiringi perjalanan mu di sana . moga kau mendapat tempat yang terbaik di sisi NYA . moga kau tenang di alam sana . kami pasti merindui saat saat kita semua bersama .

kehilangan seorang sahabat yang aku pasti sahabat yang lain juga merasakan .

berat untuk ku terima . sukar untuk ku relakan . namun aku yakin . ALLAH lebih mengetahui setiap segalanya .takziah untuk seluruh anggota keluarga . hanya doa yang mampu kami berikan . :(

dengan ingatan tulus ikhlas dari kami semua untuk mu ....

Arwah Nurfazila Biddin
al-Fatihah


No comments:

Post a Comment