yang datang meneman

Wednesday 17 October 2012

Baik-baik saja






fikir yang baik-baik . cakap yang baik-baik . minta yang baik-baik .

aku diam . baca lagi . lagi dan lagi . aku suka . suka dengan ayat ni . sungguh . namun , kita tidak lah sempurna . tak semua orang boleh fikir baik , cakap yang baik-baik , minta yang baik-baik dan paling penting sangka yang baik-baik .

ALLAH maha mendengar . aku kadang terfikir . kenapa dan mengapa aku yang dipilih untuk melalui semua ujian ni . namun , aku cuma hamba . bukan aku saja . kita . kita semua hamba . aku belajar untuk redha akan setiap ketentuan . aku belajar untuk tetap sabar . dan selalu menjadi orang yang sabar .

dulu , aku lemah . lemah dengan tiap-tiap cubaan . dugaan , ujian dan cabaran tak putus-putus datang . aku menangis . bahkan meraung . kadang kala , aku jatuh tersungkur . namun , aku bangkit . aku mengadu kepada NYA , aku merintih kepada NYA . kerana aku tau . DIA maha mendengar .

aku mula belajar . dan aku yakinkan diri . ALLAH pilih kita untuk rasa dan lalui ujian ni sebab ALLAH sayang kita . orang yang sabar akan tiap-tiap dugaan adalah orang yang kuat . ALLAH sayang pada orang-orang yang sabar . aku malu . malu kepada NYA . tapi aku masih merintih . lagi dan lagi .

airmata menjadi peneman sejati . setiap doa yang ku pohon , airmata yang akan mengiringi dan menemani aku . aku menangis lagi . semahu nya . sekuat hati . aku meraung . namun , apa daya kita sebagai hamba ? redha saja bukan ?

begitu juga aku . aku redha . aku fikir semua yang baik dan selalu bersangka baik . pasti ada hikmah di sebalik ujian yang datang . pasti ada kemanisan di sebalik kepahitan . pasti ada kebahagiaan di sebalik kesengsaraan .

percayalah , bila kita bersangka baik , fikir yang baik ALLAH akan bagi yang baik juga . kita minta la sebanyak mana pun benda yang baik-baik . pasti . ALLAH maha mendengar . dan ALLAH akan memberi sesuai dengan apa yang kita ingin kan . cuma beza cepat atau lambat saja . situasi dan keadaan kita .

bersabar lah . ujian yang datang adalah bersebab . pasti ada hikmah di sebalik kesedihan . ALLAH sayang orang yang sabar .

No comments:

Post a Comment